Over IGMA te Amsterdam
IGMA, een bulkterminal in de haven van Amsterdam, is actief in de overslag van bulkcargo’s, variërend van landbouwproducten tot steenkool en mineralen.
IGMA heeft meer dan 50 jaar ervaring. Zij zijn getrainde professionals met veel knowhow en weten hoe ze bulkproducten moeten verwerken. Hiervoor wordt de meest geavanceerde techniek en apparatuur ingezet om ladingen succesvol te verplaatsen van het scheepsruim naar aken, kustvaarders en silo’s. Veiligheid staat hierbij voorop.
Muller Beltex is al jaren werkzaam voor IGMA en is mede verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid van de installaties
De werkzaamheden die wij hebben verricht
Bij één van de drijvende weegtorens, een 36 MT lemniscaat kraan met 1500 MT/uur, zijn uitgebreide inspecties uitgevoerd aan de installaties. Het rapport wees uit dat op bepaalde onderdelen actie moest worden ondernomen voor het garanderen van de betrouwbaarheid; preventief en correctief onderhoud.
Op de achterzijde van de bekerelevatorband werd slijtage geconstateerd waardoor vervanging van de band noodzakelijk was. Dit gold ook voor de bekleding van beide aandrijftrommels. Door een overbollering van de keertrommels kwamen er onnodig veel krachten vrij op het midden van de band alsmede de bandverbinder en de elevatorbekers.
Met het opstellen van een passend en gedegen plan van aanpak met een reëel tijdspad voor het uitvoeren van de aanbevelingen uit het inspectierapport, werd besloten om e.e.a. in één efficiënte stop uit te voeren.
De bestaande banden en de beide aandrijftrommels zijn met een telescoopkraan naar het benedendek gehesen. De trommels waren al voorzien van Slide-Lag verwisselbare trommelbekleding zodat we deze gemakkelijk konden wisselen voor nieuwe Slide-Lag rubber bekleding pads.
Tijdens deze werkzaamheden was een tweede ploeg begonnen aan het demonteren van de keertrommels die door een machinefabriek opnieuw zijn afgedraaid naar een kleinere bollering.
Na het terug monteren van de opnieuw bekleden aandrijftrommels kon het inhijsen van de nieuwe elevatorband starten. Bij Muller Beltex wordt deze direct in de fabriek voorzien van het juiste gatenpatroon en wordt één zijde van de band voorbereid voor de riemverbinder.
Om de duurzaamheid van de band te vergroten is de nieuwe Maxi-Super elevatorbandverbinder gemonteerd. Deze is voorzien van een uitwisselbaar rubber slijtplaatje die zorgt voor een optimale ondersteuning tussen het aandrijfwiel, band en verbinder. De radius van de verbinder maakt dat de 1250KN band met de precies juiste radius over de trommels draait.
Het uitbouwen van alle trommels bood de mogelijkheid om tegelijkertijd alle lagerhuizen te voorzien van nieuwe lagers!
Na het terugplaatsen van de ondertrommels konden de banden eindloos gemaakt worden en de band weer op de juiste spanning worden gebracht. De oude elevatorbekers zijn op de nieuwe band geplaatst waarna we konden proefdraaien. Bij de ingebruikname van de weegtoren werd geconstateerd dat de installatie soepeler en stiller draaide dan voorheen.
Wilt u meer informatie over dit project of bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact op met één van onze specialisten. Zij vertellen u graag meer.